Svaret på dessa frågor är svårt att ge ett enkelt svar på. Det är väldigt individuellt hur många körlektioner en elev på en trafikskola behöver köra. Vissa elever behöver endast 10 körlektioner, andra behöver 20-30 lektioner och i bland upp till 70-80 lektioner för att ha så pass mycket körkunskaper att man klarar Trafikverkets körprov samt att man klarar sig själv ute i trafiken utan att vara en fara för sig själv och andra.

Tänk på att du övningskör inte bara för att klara av ett prov utan för att klara dig resten av livet i trafiken. Om du kan komplettera din körkortsutbildning med privat övningskörning är det positivt och kommer att påverka antalet körlektioner på trafikskolan, om du tränar på de saker som vi tränar på i trafikskolan och att du inte lär dig ett felbeteende som negativt påverkar dina möjligheter att få ett körkort.